Intervju z nabavno managerko leta 2013
Delovne Izkušnje – moje glavno »orožje«, ki mi ga nihče ne more vzeti
»Naziv nabavna managerka leta mi pomeni priznanje, da v življenju delam prave stvari. Hkrati pa se zavedam, da brez dobre ekipe ni dobrega nabavnega managerja.«
Sprašuje dr. Danijela Brečko.
Imate bogato kariero, kar 30 let delovnih izkušenj, od tega 14 let na nabavnem področju. Vaši kolegi pravijo, da uspešno upravljate cenovne škarje od vhodnih materialov, energije in storitev do končnega izdelka. To so sanje vsakega nabavnika. Kako vam to uspeva?
Ja, res je, bogata in pestra kariera je za mano. V podjetju sem zaposlena od 8. novembra 1982. Na začetku sem bila teden pripravnica v prodaji, sicer pa skoraj ves čas v nabavi. Dobrega pol leta sem bila komercialna direktorica, toda kolega, ki je v tem času vodil nabavo, me je nagovarjal, naj se vrnem v nabavo. Po premisleku sem ugotovila, da bo najboljše za podjetje, če uslišim njegove prošnje.
Upravljanje cenovnih škarij je zahtevno delo, ki pa ga s skrbnim spremljanjem informacij, analiz podatkov in veliko iznajdljivosti, sodelovanja z drugimi poslovnimi funkcijami, prodajo, razvojem in marketingom ni nemogoče doseči oziroma lahko uporabimo izraz »krotiti«. Vsak dan je treba spremljati valutne tečaje, stanje na borzah kovin (LME), borzo energentov, plastike in dogajanja na globalnem trgu glede ponudbe ter povpraševanja po surovinah in seveda izdelkih, katerih proizvajalec smo.
Vsako leto je treba dovolj zgodaj začeti pripravljati poslovni načrt za prihodnje leto in spremljati napovedi dogajanja, ki ga napovedujejo strokovnjaki za posamezna področja.
Dobra in skrbno izdelana strategija za dosego zastavljenih planskih ciljev je pogoj za nadzor nad cenovnimi škarjami.
Naj navedem samo en primer iz prakse: če uspe prodaji s kupci, ki pomenijo vsaj 80 odstotkov planiranih prihodkov od prodaje, izpogajati cene za vso poslovno leto, se mora tudi nabava odzvati dovolj hitro, da doseže fiksne cene za enako obdobje. Seveda je treba hkrati opraviti simulacijske kalkulacije, ki morajo biti usklajene s poslovnim načrtom podjetja.
Poudarek je na čim večji usklajenosti prodaje in nabave v določeni valuti, da čim bolje obvladujemo valutna tveganja.
Na kateri svoj projekt, dosežek ste v življenju najbolj ponosni?
Najprej naj omenim največji projekt iz zasebnega življenja. Ponosna sem na svojo družino. Imam razumevajočega moža, krasni hčerki, za kateri si želim, da bi še naprej ostali na realnih tleh in ne bi pozabili, da mora vsakdo lastno delo opravljati z dušo in pri tem nikoli pozabiti biti človek. Tudi moja mama, ki pri 80. letih še vedno trepeta zame, je mama vseh mam. Ker sama ni imela možnosti, da bi se izobraževala, je vedno poudarjala, da bo naredila vse, da bo to omogočila trem hčeram.
V poslu pa mi je, še ne dolgo nazaj, uspelo ob pogajanjih za investicijsko opremo v merilne namene naših zahtevnih izdelkov prihraniti v enem popoldnevu 80.000 €. Domov sem se vračala zadovoljna, saj svoje prihranke vedno na hitro preračunam v stroške dela za zaposlenega v proizvodnji. Torej približno 80 mesečnih bruto plač.
Ob pogajanjih vedno pomislim na sodelavce, ki se tudi trudijo, vendar nimajo možnosti, kakršno imam jaz kot zaposlena v nabavi.
Narediti nekaj za sodelavce v podjetju, je res dober občutek. To me izpopolnjuje in bogati mojo notranjost.
V podjetju ste uvedli kazalnike za merjenje uspešnosti nabavne funkcije. Pravimo, da vse, kar merimo, lahko tudi izboljšamo. Kaj konkretno ste z merjenjem uspešnosti nabavne funkcije izboljšali v podjetju Iskra Sistemi?
Smo podjetje, ki je pridobilo certifikat kakovosti ISO 9001 že leta 1995. Druge izbire nismo imeli, saj so naši kupci postajali vse zahtevnejši in brez tega certifikata nas trg enostavno ni hotel imeti za poslovnega partnerja na dobaviteljski strani.
Kot vodja nabave sem sistem hitro razumela in ga sprejela za svojega. Spoznala sem,
da je treba vedno najti način, kako meriti delo v nabavi ali v katerikoli poslovni
funkciji. Določili smo lastna merila, brez katerih si več ne morem predstavljati nabave kot resne poslovne funkcije v podjetju. Vodja in posameznik morata vsak dan, teden, mesec in najmanj enkrat na leto opraviti » obračun« svojega dela. To bi bilo brez kazalnikov uspešnosti nemogoče. Pavšalne, subjektivne ocene so zgodovina. Cilji morajo biti jasni, vedeti moramo kaj hočemo, določiti »meter« , meriti in narediti obračun. Vodja in zaposleni v nabavi si želimo vedeti, kaj nam je uspelo in kaj ne. Iz kazalcev uspešnosti za več let je jasno, kam gremo. Kar je dobro, je za pohvalo, kar ni, pa zasluži opozorilo in hitro ukrepanje, da se napake ne ponovijo.
S sodelavci v nabavi ugotovimo, kako uspešni smo, in na osnovi tega določimo cilje in naloge za naprej. Kazalniki za merjenje uspešnosti so tudi osnova za napredovanje in ker smo le ljudje, si tega želimo. Trudimo se biti bolj inovativni, samoiniciativni in uspešni. Kazalnike skupaj z upravo obravnavamo na letnih sestankih.
Sodelavci me že tako dobro poznajo, da vedo, da uspehi v nabavi niso nikoli tako dobri, da ne bi bili lahko še boljši. Delo v nabavi je nikoli dokončana zgodba!
Med vaše dosežke spada tudi optimizacija odnosov z dobavitelji. Kaj na tem področju priporočate kolegom? Na kaj naj bodo posebej pozorni?
Dobavitelji so enako pomembni poslovni partnerji kot kupci. Ne pozabimo, tudi mi si želimo dobrih in korektnih odnosov s kupci, katerih dobavitelji smo.
Pomembno je, da imamo več odobrenih dobaviteljev za vse materiale in storitve, kajti le tako imamo možnost izpogajati nabavne pogoje, sprejemljive za naše poslovanje in ohranjanje konkurenčnosti na trgu. Posebej pozorni moramo biti na to, da z vsakim dobaviteljem vzdržujemo profesionalni partnerski odnos.
Da je kupec kralj, drži, to, da eden brez drugega ne moremo poslovati, pa tudi.
Sodelujete pri razvoju nabavne funkcije z zunanjimi strokovnjaki ali svetovalci?
Tega sodelovanja ni tako veliko. Združenje nabavnikov Slovenije je ena pomembnih oblik sodelovanja in pridobivanja strokovnega znanja. Svetovalcev v klasičnem smislu ne najemamo. Priznam, da nimam ravno dobrih izkušenj z njimi.
Zavedam se, da mi recepta o uspehu ne more dati nihče. Veliko mi pri delu pomagajo izkušnje in to je moje glavno »orožje« , ki mi ga nihče ne more vzeti. Svoje dolgoletne izkušnje, brez omejitev, rada prenašam na sodelavce. Posebej pa me izpolnjujejo prenos znanja na mlade in znanja ter pripravljenosti za delo željni posamezniki.
Kje pridobivate novo znanje?
Novo znanje, ki ga ni nikoli preveč, pridobivam na seminarjih in konferencah. Rada se lotim tudi strokovnih člankov z nabavnega področja in drugih področij. Zlasti me zanimata logistika in finance, s čimer se tudi vsak dan srečujem. Vodim tudi logistiko, skratka, zanima me vse, pri čemer se ustvarja nova vrednost, in vse, kjer se da kaj prihraniti. Veselim se nove mednarodne logistične konference septembra letos, ki jo organizirata podjetje Planet GV in na novo ustanovljeno Slovensko logistično združenje.
Kolegi vam priznavajo vrhunske pogajalske spretnosti. Kaj je pri nabavnih pogajanjih najpomembnejše, kaj zagotavlja uspeh?
Na svoje pogajalske sposobnosti sem kar ponosna. To je področje, ki me posebej zanima. V strokovni literaturi se vedno najde kaj novega. Zagotavljam pa, da je največja šola za razvoj pogajalskih sposobnosti praksa. Praksa in še enkrat praksa. Vsaka izkušnja je dobrodošla.
Na pogajanja ne smemo priti nepripravljeni, vedno moramo vedeti, kaj želimo doseči. Predvideti moramo različne scenarije, kamor bi se pogajanja lahko usmerila. Nasprotno stran je treba pozorno poslušati, suvereno odgovarjati, si vzeti dovolj časa in imeti pokončno držo. Na pogajanjih nas nič ne sme presenetiti, nasprotna stran nas ne sme zmesti, še manj pa spraviti v negotovost. Za izid pogajanj sta pomembni psihološko znanje in obvladovanje telesne govorice samega sebe ter nasprotne strani.
Pogajanja, ki jih vodimo, moramo pravočasno končati. Če menimo, da rezultata ne bo, predlagamo nasprotni strani, da je bolje, da jih končamo in se srečamo kdaj drugič.
Pogajanja na domačem terenu imajo pomembno prednost. Zase lahko z gotovostjo trdim, da me lokacija pogajanj več po toliko letih izkušenj ne more zmotiti.
Kaj vam pomeni naziv nabavna managerka leta?
Naziv nabavna managerka leta mi pomeni priznanje, da v življenju delam prave stvari. Hkrati pa se zavedam, da brez dobre ekipe ni dobrega nabavnega managerja.
Upravi podjetja Iskra Sistemi, posebej predsedniku uprave Dušanu Šešoku, se zahvaljujem za zaupanje, kolegu mag. Mateju Drakslerju za moralno podporo pri prijavi za naziv nabavna managerka leta in sodelavcem za iskreno ter kreativno sodelovanje.
Pridobljeni naziv mi pomeni dodatno spodbudo za delo v prihodnje.
Vaš naslednji izziv?
S sodelavci si želim doseči, da bodo naši izdelki vrhunske kakovosti s področja energetike dobili tako pozicijo na trgu, kot si jo zaslužijo.
Za konec najinega pogovora sem izbrskala še zgodbo iz vašega zasebnega življenja. V življenju vas pogosto spremlja sreča. V akciji Radia ste bili ena od 100 dobitnic ključa za novo Ibizo. Potem pa je ni odprl. Ste bili zelo razočarani?
Sreča je moja zvesta spremljevalka, kajti s številnih službenih poti sem se vrnila zdrava k domačim, prijateljem in sodelavcem.
Taka kot sem, sem se nekega dne zapodila na cesto, se spretno »zrinila« pred Ibizo Radia 1, izžrebala enega od stotih ključev, slišala nekaj »krepkih« doma, ker se je mudilo na dopust, na morje, udeležila sem se »Cupra Showa« na Lescah in se tam lepo zabavala. Preskusila sem svoje sposobnosti v spretnostni vožnji, se vozila s svetovno prvakinjo v dirkah med ovirami. Malo strahu je pa bilo! Celo moža sem prepričala, da je šel z mano, ker je lahko po tem spet »letel« na morje. A glej ga, zlomka, moj ključ nove rdeče Ibize ni odprl, a se je zame vse srečno končalo! Odprl jo je ključ gospe, ki je imela 3 mladoletne otroke, prestala hudo operacijo, doma pa so imeli 22 let stari vozili. Jokala je od sreče, objela sem jo, ji iz srca privoščila avto, ki ga, upam, še vedno srečno in zdrava vozi.